Frequently Asked Questions

Q. Wat betekent “En plein air”?

A. “En plein air” is Frans voor “in de open lucht”.

Q. Wat is een En Plein Air Atelier®?

A. Een “En Plein Air Atelier®” is een atelierinstallatie waar kunstenaars buiten kunst kunnen creëren in de open lucht. EPAA® staat voor En Plein Air Ateliers® (EPA Atelier® ook wel genoemd) en is in de basis een schildersezel gemaakt van gewapend beton, verankerd aan de grond.

Q. Waar zijn deze schildersezels voor?

A. De ezels fungeren als een soort ‘kader’ die de aandacht vestigen op een specifiek stukje landschap of stadsgezicht, waardoor voorbijgangers de schoonheid ervan opnieuw of misschien wel voor het eerst opmerken. Door unieke schildersezels te plaatsen of meerdere verspreid over parken en pleinen, word de nadruk gelegd op bijzondere uitzichten, zoals kerken, beken, bruggen of andere markante landschapskenmerken. 

Als het doel meer sociaal van aard is, dan kan een opstelling van meerdere schildersezels in een pentagon of hexagon rondom een bankje op een open veld ideaal zijn. Dit bankje kan functioneren als een plek waar modellen kunnen poseren of waar men een stilleven kan opstellen, voor individueel gebruik of voor workshops en lessen.

Q. Waarom kiezen kunstenaars ervoor om ‘en plein air’ te werken?

A. Het “En plein air” schilderen stelt kunstenaars in staat om het natuurlijke licht, de kleuren en de sfeer van een locatie op een authentieke manier vast te leggen. Dit zorgt voor een directe connectie met de omgeving, waardoor de kunstwerken levendiger en directer overkomen.

Q. Welke materialen gebruiken kunstenaars in een ‘en plein air atelier’?

A. Neem draagbare kunstbenodigdheden mee, een comfortabele stoel of kruk, dat kan ook een kist op wielen zijn en eventuele benodigde bescherming tegen de elementen.

Check list:

  • verf (olie, acryl of aquarel)
  • canvas doek.
  • verschillende maten penselen en potloden
  • palet.
  • schetsboek.
  • snel-spanklemmen of houtklemmen.
  • potje water (voor gevorderden terpentine voor olieverf).
  • doekjes, spons en een zakje voor afval

Bescherming tegen de elementen: paraplu tegen zon/regen, hoed en zonnebrandcrème.

Q. Zijn er uitdagingen door buiten te schilderen?

A. Ja, kunstenaars kunnen uitdagingen tegenkomen zoals veranderende weersomstandigheden, insecten of veranderend licht. Veel kunstenaars beschouwen deze uitdagingen echter als onderdeel van de ervaring en vinden dat ze authenticiteit aan hun werk toevoegen.

Q. Kunnen beginners ‘en plein air’ schilderen proberen?

Absoluut! Veel kunstenaars beginnen hun “en plein air” reis als beginners.

Het is een uitstekende manier om observatievaardigheden te ontwikkelen en meer afgestemd te raken op de nuances van de omgeving.

Q. Zijn de schildersezels hufterproof?

A. Een beeld weegt zo’n 175kg. Theoretisch zou een auto over een balkdeel heen kunnen rijden zonder dat deze scheurt. De schildersezels zijn met de hand gemaakt van de hoogste kwaliteit beton met daarin vlechtstaal van 5, 8 en 10mm dikte, vergelijkbaar met het staal dat gebruikt wordt in de pilaren van viaducten en wolkenkrabbers. Ja, je kunt op een schildersezel klimmen. Maar natuurlijk is het niet de bedoeling om als klimrek te gebruiken, desalniettemin onontkoombaar.

Q. Wat kan er gebeuren als er een fiets op slot tegenaan staat?

A. Dan wordt de fiets door de verantwoordelijke gemeente weggeknipt, want een schilder zou er per ongeluk verf op kunnen morsen!

Q. Kunnen de schildersezels draaien, bewegen of in hoogte worden versteld?

A. Nee, er is besloten om op dit moment geen draaiende of bewegende delen te maken om een zo veilig en stabiel mogelijk object te kunnen neerzetten. Het beeld staat stevig verankerd aan de bodem, doormiddel van een stalen funderingskooi. Bij het plaatsen van een dergelijk sculptuur wordt bij voorbaat rekening gehouden met de positie en achtergrond.

Het schilderplankje is niet in hoogte verstelbaar. Dit is om de constructie zo stevig mogelijk te maken. Het plankje staat op een hoogte van 65 cm van de grond, dat is een ideale hoogte om op verschillende formaten doeken te schilderen. Kinderen kunnen er prima voor staan en volwassenen kunnen afwisselend staand of zittend op een krukje werken.

Tip! Neem daarom snelspanklemmen mee om je werk op de gewenste hoogte te kunnen vastzetten. Zo kun je gemakkelijk de hoogte aanpassen aan de grootte van het doek dat je gebruikt en aan je eigen lengte. Deze klemmen zorgen er ook voor dat het doek strak tegen de schildersezels staat. Zo kun je rustig werken zonder een wapperend doek.

Q. Maar kunstenaars willen toch zelf bepalen in welke hoek ze willen schilderen!?

A. Dat is zeker waar, kunstenaars willen graag zelf bepalen in welke hoek ze willen schilderen. Met dit project willen we echter vooral mensen aanzetten tot het schilderen van het landschap en het creatief bezig zijn in de buitenlucht. Door de vaste positie van de schildersezel wordt er juist ook gestimuleerd om vanuit verschillende hoeken en perspectieven naar het landschap te kijken en te schilderen. Maar uiteindelijk is het natuurlijk aan de kunstenaar om hier zijn of haar eigen invulling aan te geven en creatieve oplossingen te bedenken om toch het gewenste perspectief vast te leggen.

Q. Is het eigenlijk wel nodig zo’n schildersezel of atelier in de openbare ruimte?

Het doel van dit project is om mensen aan te moedigen om naar buiten te gaan en het landschap te schilderen. Het kan ook bijdragen aan een gevoel van gemeenschap en het creëren van een mooi en inspirerende omgeving. Net zoals het aanleggen van sportvelden (respectievelijk tennis, voet- en basketbal e.d.) kan een En Plein Air Atelier een positieve bijdrage leveren aan welzijn en leefbaarheid in de openbare ruimte.

Q. Je kan toch je eigen schildersezel meenemen?

A. Zeker! Toch willen we met dit project een extra stimulans geven om naar buiten te gaan en te schilderen. Voor mensen die nog geen eigen schildersezel hebben of nog niet zo bekend zijn met het schilderen in de buitenlucht, biedt deze openbare schildersezel een laagdrempelige en toegankelijke manier om het met weinig middelen uit te proberen en te ontdekken.

Q. Hoe nu verder?

A. We willen graag samenwerken en meedenken met gemeenten, lokale gemeenschappen en kunstenaars om unieke en interessante locaties te vinden. Het uiteindelijke doel is om mensen te inspireren om te schilderen en te genieten van de schoonheid van hun omgeving en elders.

Q. Is het concept beschermd?

A. Ja, het concept is gedeponeerd (®) bij het Benelux-Bureau voor Intellectuele Eigendom (BIOP).